Laddar

UF-företaget vill göra skillnad: "Om ingen gör något – händer det inget"

Har tagit fram en produkt för att bidra till en minskad plastkonsumtion.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Klasskamraterna Gustav Haglund, Jesper Ringfjord och Oliver Davidsson pluggar ekonomi i andra året på Calmare Internationella Skola. Under året läser de en kurs som heter entreprenörskap, där de tillsammans ska starta och driva ett UF-företag (Ung Företagsamhet).

Grabbarna såg ett tydligt problem i och med det dagliga användandet av bärkassarna i Sverige och ville förändra tankesättet och ge ett alternativ till de traditionella plastkassarna. Därför startade de, Schyssta Kassen UF.

– Vi ville hitta det mest klimatneutrala alternativet och så kom vi över en produkt, en bärkasse tillverkad av återanvänt lakanstyg. Så den bärkassen vi har idag är egentligen en tygkasse tillverkad av lakanstyg som annars hade hamnat på deponi, säger Gustav Haglund som är vd i företaget.

Tanken är att den schyssta kassen ska delas ut till cirka 10 000 personer under en kampanj i Kalmar som inleds den första april 2019. Till sin hjälp kommer man att ha en idrottsförening i Kalmar.

– Vi vill att så många som möjligt ska få ta del av den här kassen för att kunna göra skillnad och då få ut en minskad plastpåseanvändning, att förändra konsumtionen på riktigt.

Prototyp på kassen, exempeltryck.

Hur finansieras det?

– Man köper annonsplatser på vår kasse som vi har. Det kommer att vara 20 annonsplatser på vår kasse i standardstorlek och för det så blir det liksom sponsring, marknadsföring och miljösatsningar under samma produkt fördelat på den kostnaden det kostar att synas på vår kasse.

Att förändra ett beteende och uppmärksamma samt ge ut ett alternativ till de traditionella bärkassarna är viktigt för de unga företagarna.

– Det finns egentligen inget klimatneutralt alternativ. Det finns ju sockerrörspåsar och sådär, de är ju klimatneutrala i sig, men det tar lika lång tid att bryta ned. Och vi ser det här som ett jättestort problem. Vi kände att vi vill göra något och om ingen gör något, så händer det inget.

Är det här startskottet på någonting större?

– Vår vision är att inom en femårsperiod kunna täcka hela Sverige. Det bor 40 000 personer i Kalmar och vi delat ut till en fjärdedel. Lågt räknat borde man kunna dela ut till en tiondel, alltså cirka en miljon kassar.

Fram tills lanseringen är det hårt jobb som gäller. De har hittills varit på cirka 20 möten med olika företag och responsen har varit god. Förutom att boka in fler företagsbesök kommer de att aktivt jobba med marknadsföring i digitala kanaler för att kunna nå ut till konsumenterna.

– Beställningen av kassarna kommer att göras i mitten av november och de har en leveranstid på cirka 15 veckor. Fram tills dess så vill vi försöka få in så många företag som möjligt, avslutar Haglund.

Relaterade artiklar