Laddar

Undersökning: Därför väljer vi att inte resa miljövänligt

Mer än hälften av resenärer sällan eller aldrig reser hållbart, enligt en ny rapport.

delningar

Det är en ständigt pågående debatt hur vi ska sänka koldioxidutsläppen, samtidigt som vi reser mer och mer.

Regeringen införde den 1 april en ny flygskatt som höjde priset på alla inrikes och utrikes flygresor. I samband med flygskatten gjordes en sifoundersökning som visade att fler svenskar är positiva än negativa till en flygskatt.

Nu visar också en undersökning från Booking.com att folk världen över är alltmer medvetna om miljövänliga boendealternativ. Resenärer letar efter grönare alternativ på resan och kan tänka sig att betala extra kostnader för att försäkra sig om att de reser hållbart.

Majoriteten av de tillfrågade, 87 procent, svarade att de vill resa hållbart men endast fyra av tio bekräftade att de ofta eller alltid lyckas göra just detta.

Mer än hälften, 58 procent, svarade att de aldrig, sällan, eller bara ibland lyckas resa hållbart. Trots att vi tar stora steg mot en grönare framtid finns det alltså utrymme för att förbättring.

Anledningarna till att vi inte väljer att resa hållbart är enligt undersökningen att vi har uppfattningen att det är för dyrt. Även brist på information och pålitliga ekocertifikat utgör ett hinder för hållbart resande.

I takt med att resenärer blir mer medvetna och motiverade kring hållbart resande letar de efter enkla sätt att göra just detta. 40 procent svarade att det skulle underlätta om man kunde filtrera på miljövänliga boenden på bokningssajter, medan var tredje svarade att de först och främst vill ha en internationell standard för vad som utgör ett miljövänligt boende.

– Med resenärer som alltmer söker efter hållbara sätt att utforska och uppleva världen fortsätter vi att titta på hur vi kan hjälpa dem med detta. Det kan vara genom att belysa miljövänliga boenden eller göra det möjligt att filtrera sökresultaten baserat på närhet till en laddningsstation för elbilar, säger Pepijn Rijvers, vp och cmo på Booking.com.

 

 

Källa: Booking.com

Relaterade artiklar