Laddar

Unga företagare med stora planer: ”Jag vill ge ut det utomlands”

Att våga starta sitt egna företag är ett stort steg att ta. Projektet UngDrive, under ledning av Jonathan Rudman, har under veckan utbildning för fyra stycken ungdomar på Öland. Detta för att de ska kunna driva sina egna företag som sommarjobb.

delningar

Det är första gången konceptet UngDrive testas på Öland. Jonathan Rudman, projektledare, har under veckan undervisat fyra ungdomar i Färjestaden och lärt dem grunderna i eget-företagande. Tanken är nu att de ska driva sina företag som sommarjobb. Något Jonathan Rudman ser som positivt.

– Att ta steget och starta ett företag är väldigt stort. Bara att komma på en ide som de har gjort tycker jag är väldigt imponerande, säger Jonathan Rudman.

Utbildningen har som sagt pågått under veckan som varit. På måndag startar det egna arbetet. Om de skulle stötta på problem finns hjälp alltid tillgänglig.

– De ska ju köra på egen hand så mycket som det går, men behöver de hjälp och har frågor finns jag givetvis där och hjälper dem, säger Jonathan Rudman.

Deltagarna Jonatan Andersson, Tilda Björnheimer, Moa Alvkäll och David Aldentun är förhoppningsfulla inför sommaren. Alla har klara idéer. Skillnaden är att de kommit olika långt i processen med sina företag. En som kommit en bra bit på vägen är Tilda Björnheimer. Med sin stora passion för konst startade hon företaget Ultrakillerbear där hon säljer konst och sina egendesignade tryck. Hon jobbar mycket via sociala medier och framförallt Instagram där hon har över 3000 följare.

Just marknadsföringsdelen är en viktig del av företagandet. Sköter de unga entreprenörerna det kan de komma hur långt som helst. Och de har redan en del visioner hur de vill att deras företag ska se ut i framtiden.

– Jag vill att kunderna ska återkomma samt sprida varumärket. Det är trots allt de som är det viktiga för företaget, säger David Aldentun, som grundat gotadeal.se. En E-handel för högkvalitativa produkter som han säljer vidare genom sidan.

Även Moa Alvkäll, som driver Moas Koppel och selar, är inne på spåret där fokus ligger på konsumenterna.

– Jag vill att kunderna ska ge mig feedback. På så sätt kan jag utveckla företaget utifrån vad de har sagt till mig.

Det de företagen har gemensamt är säljandet av en produkt. Jonatan Andersson har valt en annan bana då han startat företaget Ölandsjakten. Han vill genom det sälja en upplevelse med hjälp av en Skevenger Hunt. Det är som en lista där flera ledtrådar och tävlingar tar folk till olika platser runt om på Öland. Detta för att visa upp ställen på ön som inte besöks ofta. Han har även redan framtidsplanerna klara för hur företaget ska expandera.

– Jag vill ge ut det i bredare utgåva. Både i Sverige men även utomlands.

 

 

 

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Det svenska spelmonopolet

I Sverige har vi haft en unik situation vad gäller spel och vi står inför förändringar som kommer att rita om kartan på spelmarknaden helt. Den 1 januari 2019 rivs spelmonopolet upp och marknaden öppnas för privata aktörer som konkurrerar på lika villkor.