Laddar

Uppmaningen: Anmäl ditt bankkonto genast

Hundratusentals svenskar kan påverkas när Skatteverket ändrar sina rutiner.

delningar

Skatteverket slutar nu att skicka utbetalningskort automatiskt.

Det innebär att från och med den 22 november behöver alla ha anmält konto till Skatteverket för att få en automatisk utbetalning. Undantaget är dödsbon.

Enligt Skatteverket är det i dag över en miljon personer som inte har anmält något bankkonto. Av dem fick cirka 300 000 skatteåterbäring via utbetalningskort i höstas.

– De flesta väntar kanske ingen utbetalning från oss just nu. Men jag rekommenderar ändå alla som inte redan har gjort det att anmäla konto så snart som möjligt, berättar Eva Bodén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Det är enklast att logga in med e-legitimation på Skatteverket.se, men det går också att anmäla utan inloggning via bankgirot.se eller via blankett.

Efter att ett konto är anmält tar det tid innan det är godkänt, eftersom Skatteverket kontrollerar med banken att kontot verkligen ägs av den som anmält det. Nytt är också att utländskt konto också kan anmälas, men det måste göras manuellt till Skatteverket.

Syftet med Skatteverkets förändring är att förbättra säkerheten.

– Utbetalningskort till fysiska brevlådor är inte lika säkert och mottagaren slipper dessutom kostnad för avier. Den som inte har ett bankkonto kan fortfarande få engångsutbetalningar manuellt om man hör av sig till oss, säger Eva Bodén.

Skatteverket varnar samtidigt för falska mail.

– Skatteverket skickar aldrig mejl med uppmaning att klicka på en länk för att få sina pengar. Det blir ännu tydligare nu. Från den 22 november sätts pengar automatisk in enbart på mottagarens eget konto, betonar Eva Bodén.

De personer som behöver anmäla konto till Skatteverket är spridda i alla åldersgrupper, men det är flest 18-23-åringar som inte har gjort det.

Källa: Skatteverket

Relaterade artiklar