Laddar

Varningen inför Black Friday: ”Sunt att vara kritisk”

Novemberrean blir viktigare för butikerna. Samtidigt finns det risk för att bli lurad som konsument.

delningar

Den 24 november 2017 är det dags för Black Friday, då många butiker under ett dygn sänker priserna på många av sina varor.

Black Friday som från början kommer från USA har blivit allt större i Sverige de senaste åren.

Därför går nu Konsumentverket ut med en varning för att konsumenter inte ska bli lurade av butikerna.

”Var vaksam” skriver Konsumentverket på deras hemsida.

– Enkelt uttryckt får man inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Det innebär att butiken måste ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid, samt att priserna ska vara rejält nedsatta.

– Som konsument tycker jag att främsta fokus bör vara på vilket pris produkten säljs för och vad man får för det priset. Och när det gäller ett påstått ordinarie pris är det nog sunt att vara aningen kritisk, säger Niclas Ernebratt.

Enligt en undersökning som Svensk Handel nyligen har gjort, planerar 45 procent av konsumenterna att handla under Black Friday. Störst genomslagskraft har Black Friday bland de yngre.

– I takt med att konkurrensen i handeln blir allt intensivare ser vi hur kampanjer och reor blir viktigare för att locka kunderna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

I USA anses det vara startskottet på julhandeln och Sverige ser ut att följa mönstret. Över hälften av de som planerar att handla under Black Friday tänker köpa julklappar, enligt Svensk Handel.

– Försäljningen ökar i november på bekostnad av handeln i december. Det blir därför allt viktigare för handeln att även betrakta slutet av november som en del av julhandeln, säger Johan Davidson.